Με αφορμή την τραγική απώλεια κυβερνήτη και αεροσκάφους της Ελληνικής πολεμικής Αεροπορίας
Αναμφισβήτητα,
το τελευταίο δυστύχημα με την ταυτόχρονη
απώλεια χειριστού και αεροσκάφους της
Ελληνικής Πολεμικής αεροπορίας συγκλόνισε
την Ελληνική κοινωνία η οποία ηθικά και
ψυχολογικά είναι επιβαρυμένη με την
ομηρία διαρκείας δύο αξιωματικών του
στρατού ξηράς.
Σε
γενικές γραμμές το δυστύχημα έλαβε χώρα
κατά την διαδικασία προσέγγισης του
αεροσκάφους στο αεροδρόμιο Σκύρου και
ενώ βρίσκονταν σε απόσταση περίπου 8
ναυτικών μιλίων από αυτό.
Από
τις μέχρι τώρα ανακοινώσεις διαπιστώνεται
ότι το ο πιλότος ήταν έμπειρος με πολλές
ώρες πτήσεων με τον συγκεκριμένο τύπο.
Αναφέρθηκαν
οι 950+ ώρες.
Επίσης,
απο τα μέχρι τώρα στοιχεία διαφαίνεται
ότι ο πιλότος ήταν εξοικειωμένος με την
περιοχή επιχειρήσεων και το μικροκλίμα
του αεροδρομίου βάσης απο το οποίο
επιχειρούσε.
Η
ομάδα διερεύνησης η οποία συστάθηκε,
έχει πλέον την πλήρη αρμοδιότητα και
πρόσβαση σε πληθώρα στοιχείων και
δεδομένων για την εκπόνηση πορίσματος.
Ως
παρατηρητές αυτής της διερεύνησης, θα
προσπαθήσουμε να σκιαγραφήσουμε αυτήν
την διαδικασία για να μπορέσουν οι μη
μυημένοι να αντιληφθούν τις δυσκολίες
και αντιξοότητες που υπάρχουν.
Η
διερεύνηση ακολουθεί τυποποιημένη και
αυτοσχέδια μεθοδολογία για να μπορέσει
να πλησιάσει και εν τέλει αποκαλύψει την
αιτία/ες και τον μηχανισμό/ους που
προκάλεσαν το συμβάν.
Οι
διερευνήσεις δεν επιβάλλουν αλλά
προκαλούν ποινικές διώξεις και αυτή
είναι μια πολύ σημαντική παρατήρηση η
οποία πρέπει να είναι υπόψιν των
ενδιαφερομένων.
Η όλη
διαδικασία αναφέρεται και ως "λαιμός του μπουκαλιού".
Θεωρούμε
ότι το μπουκάλι περιέχει σύνολο δυναμικών
στοιχείων τα οποία εφόσον καταρρεύσουν
ή ατονίσουν οι μηχανισμοί διαχωρισμού
/ ασφαλείας αυτών προκαλούν ένα σύστημα
αυτοδύναμων
εκ
συμπαθείας
παρεπόμενων
και
εν τέλει παραμενόντων προβλημάτων
τα
οποία εξέρχονται πλέον εκ του λαιμού
προκαλώντας ατύχημα ή δυστύχημα.
Ένας
επίσης σημαντικός όρος είναι αυτός ο
οποίος αναφέρεται στην εξεύρεση, ανάλυση , μελέτη των "μη
εκ προθέσεως λαθών/αστοχιών και των εκ προθέσεως παραβάσεων-παραβιάσεων
κανόνων και οδηγιών"
γνωστός ως
Αdaptive
Αcts.
Στην περίπτωση αυτή γίνεται μια προσπάθεια
να διαπιστωθεί ποιοι φυσικοί, μηχανικοί
και διοικητικοί μηχανισμοί ήταν, έπρεπε
να είναι, λειτούργησαν, δεν
χρησιμοποιήθηκαν/παράκαμψη αυτών και
αν χρειάζεται η διατήρηση , ενίσχυση η
απόρριψη τους για μελλοντική χρήση.
Εξαίρετης σημασίας παράμετρος προς
εξέταση είναι αυτή η οποία αναφέρεται
ως "Survival Instincts"
Η μελέτη αυτής της παραμέτρου περιλαμβάνει
και αναζητά δεδομένα από το προσωπικό,
εργασιακό, οικογενειακό ,ευρύτερο
κοινωνικό περιβάλλον του ατόμου/ων που
εμπλέκονται στο ατύχημα /δυστύχημα με
σκοπό να αντιληφθεί τυχόν ψυχοπνευματικούς
μηχανισμούς οι οποίοι πιθανόν να
επέδρασαν στην δημιουργία του
ατυχήματος/δυστυχήματος.
Αν και τα ανωτέρω είναι αποσπασματικά
του όγκου εργασίας μιας διερευνητικής
επιτροπής η οποία πρέπει να αποδώσει
τουλάχιστον επωφελές πόρισμα,
καταλαβαίνουμε ότι τα όσα ακούσαμε για
σύννεφα, αφρικανική σκόνη,vertigo
αντιπροσωπεύουν και μόνο την άγνοια.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου