Το
εργασιακό περιβάλλον επι του πλοίου
και αυτό το οποίο
περιτοιχίζεται του πλοίου χαρακτηρίζεται από πλουραλιστικές
εικόνες , προκλήσεις, ανατροπές και κινδύνους.
περιτοιχίζεται του πλοίου χαρακτηρίζεται από πλουραλιστικές
εικόνες , προκλήσεις, ανατροπές και κινδύνους.
Η
ναυτιλία αποτελούσε και αποτελεί πηγή
φιλολογικής ,
φιλοσοφικής, ερευνητικής και εξερευνητικής έμπνευσης συνάμα δε
και πεδίο πολιτικής , πολιτιστικής, οικονομικής και κοινωνικής
επαφής και αντιπαλότητας.
φιλοσοφικής, ερευνητικής και εξερευνητικής έμπνευσης συνάμα δε
και πεδίο πολιτικής , πολιτιστικής, οικονομικής και κοινωνικής
επαφής και αντιπαλότητας.
Σήμερα
που γράφονται αυτές οι γραμμές και
παρ όλη την πρόοδο στην
τεχνολογία, την εκπαίδευση του προσωπικού, την διαχείριση του προσωπικού
και των μέσων, η ναυτιλία εξακολουθεί να παραμένει ευάλωτη και
εκτεθειμένη σε προκλήσεις και κινδύνους.
τεχνολογία, την εκπαίδευση του προσωπικού, την διαχείριση του προσωπικού
και των μέσων, η ναυτιλία εξακολουθεί να παραμένει ευάλωτη και
εκτεθειμένη σε προκλήσεις και κινδύνους.
Οι
πηγές που παράγουν προκλήσεις και
κινδύνους στην συντριπτική
πλειονότητα τους είναι αναγνωρισμένες ή είναι εύκολο να εντοπισθούν και
αναγνωρισθούν απο κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό , εν τούτοις, σε
πολλές των περιπτώσεων παράγουν μοιραία και καταστροφικά
αποτελέσματα.
πλειονότητα τους είναι αναγνωρισμένες ή είναι εύκολο να εντοπισθούν και
αναγνωρισθούν απο κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό , εν τούτοις, σε
πολλές των περιπτώσεων παράγουν μοιραία και καταστροφικά
αποτελέσματα.
Οι
όροι SAFETY and SECURITY είναι γνωστότατοι και
απο καιρού
ενσωματωμένοι στο ναυτιλιακό λεξιλόγιο, απαιτώντας και κατέχοντας
περίοπτη θέση στην καθημερινή λειτουργία του πλοίου.
ενσωματωμένοι στο ναυτιλιακό λεξιλόγιο, απαιτώντας και κατέχοντας
περίοπτη θέση στην καθημερινή λειτουργία του πλοίου.
Το
μεγάλο ερώτημα που αναδύεται από την
ανωτέρω πρόταση είναι το κατά
πόσο το περιεχόμενο και το νόημα των δύο όρων κατέχει περίοπτη θέση στην
εργασιακή κουλτούρα του ναυτικού.
πόσο το περιεχόμενο και το νόημα των δύο όρων κατέχει περίοπτη θέση στην
εργασιακή κουλτούρα του ναυτικού.
Αυτό
καθευατό το ναυπήγημα όσο και το
περιβάλλον στο οποίο
λειτουργεί,αποτελούν πηγές απειλών και κινδύνων η συντριπτική
πλειοψηφία των οποίων όπως προαναφέραμε είναι γνωστοί.
λειτουργεί,αποτελούν πηγές απειλών και κινδύνων η συντριπτική
πλειοψηφία των οποίων όπως προαναφέραμε είναι γνωστοί.
Τουλάχιστον τα σημεία που τους εγκυμονούν.
Ανατρέχοντας
στον εγκυρότατο βρετανικό κώδικα ,
Code
of Safe Working Practices for Merchant Seafarers-2015,
ανάμεσα
στην πληθώρα πληροφοριών, υποδείξεων
και συμβουλών διαβάζουμε.
-The
design of ships, layout of workspaces and Arrangement of controls and
displays is
not
always ideal.
-Important
or frequently used controls are
not
readily at hand, and
Controls
and displays are
not
arranged in a logical sequence that supports work tasks, or
are difficult to see, identify, distinguish and read.
-Working
and living environments may
be uncomfortable
due to heat or cold, noise, vibration, smell or poor lighting.
-Communication
may
be difficult,
escalating any existing language difficulties.
-Access
may be inadequate;
spaces may be cramped, making it difficult to operate tools and
equipment.
-A
seafarer can encounter
physical hazards as part of the ship’s design –
slips, trips and falls are an
everyday hazαrd.
Είναι
γεγονός ότι η ποιότητα της εκπαίδευσης
του προσωπικού και κυρίως τα διοικητικά
μέτρα και
πρόνοιες αποτελούν την ικανότερη μορφή άμυνας απέναντι στις
απειλές και τους κινδύνους που εκπορεύονται απο τις
ενσωματωμένες σχεδιαστικές και κατασκευαστικές απειλές.
πρόνοιες αποτελούν την ικανότερη μορφή άμυνας απέναντι στις
απειλές και τους κινδύνους που εκπορεύονται απο τις
ενσωματωμένες σχεδιαστικές και κατασκευαστικές απειλές.
Πέραν ομως αυτών, υπάρχει και μια δέσμη απειλών και κινδύνων
οι οποίες σε κάποιες των περιπτώσεων αποδείχθηκε ότι καμμία
σχεδιαστική και κατασκευαστική πρόνοια δεν μπορεσε να
αποκλείσει.
Αυτές
οι απειλές, έχουν την ονομασία Άυλες
Εχθρικές Οντότητες ,
ενας όρος δανεικός απο τους στρατιωτικούς μελετητές, οι οποίοι με
την σειρά τους προσπαθούν να προιδεάσουν τον στρατιώτη για
τυχόν κινδύνους που θα αντιμετώπισει και οι οποίοι δεν έχουν
καταγραφεί στο παρελθόν.
ενας όρος δανεικός απο τους στρατιωτικούς μελετητές, οι οποίοι με
την σειρά τους προσπαθούν να προιδεάσουν τον στρατιώτη για
τυχόν κινδύνους που θα αντιμετώπισει και οι οποίοι δεν έχουν
καταγραφεί στο παρελθόν.
Για
να γινει κατανοητό το ανωτέρω θα
ανατρέξουμε στο ατύχημα
του πλοίου εμπορευματοκιβωτίων MAERSK EMMA το 2013, ενα
ατύχημα το οποίο ανέτρεψε σχεδιαστικές και κατασκευαστικές
νόρμες και ανέδειξε μια μορφή απειλής η οποία δεν έιχε
προηγούμενο!
του πλοίου εμπορευματοκιβωτίων MAERSK EMMA το 2013, ενα
ατύχημα το οποίο ανέτρεψε σχεδιαστικές και κατασκευαστικές
νόρμες και ανέδειξε μια μορφή απειλής η οποία δεν έιχε
προηγούμενο!
Ταυτόχρονα,
ανέδειξε την σπουδαιότητα της ανθρώπινης
παρουσίας- παρέμβασης, όταν αυτή γίνεται ψύχραιμα,μεθοδικά και
με την κατάλληλη καθοδήγηση.
παρουσίας- παρέμβασης, όταν αυτή γίνεται ψύχραιμα,μεθοδικά και
με την κατάλληλη καθοδήγηση.
Υπάρχουν
πολλά παραδείγματα μοναδικών συμβάντων
, άλλα απο
τα οποία αντιμετωπίσθηκαν με επιτυχία και άλλα τα οποία
οδήγησαν ακόμη και σε ολική απώλεια πληρώματος,πλοίου και του
φορτίου.
τα οποία αντιμετωπίσθηκαν με επιτυχία και άλλα τα οποία
οδήγησαν ακόμη και σε ολική απώλεια πληρώματος,πλοίου και του
φορτίου.
Χαρακτηριστικό
παραμένει το παράδειγμα του φορτηγού
πλοίου
DERBY, το οποίο χάθηκε μαζί με τα 44 μέλη του πληρωματός του
στην περιοχή της Ιαπωνίας το 1980.
DERBY, το οποίο χάθηκε μαζί με τα 44 μέλη του πληρωματός του
στην περιοχή της Ιαπωνίας το 1980.
Χάρις
στην επιμονή του ΙΜΟ, οι συνθήκες της
τραγικής απώλειας
πλέον έχουν διευκρινισθεί και έχουν εκδοθεί σχετικές οδηγίες για
την αποφυγή παρόμοιου περιστατικού.
πλέον έχουν διευκρινισθεί και έχουν εκδοθεί σχετικές οδηγίες για
την αποφυγή παρόμοιου περιστατικού.
Ποιές
όμως άλλες πηγές Άυλων Εχθρικών Οντοτήτων
απειλούν το
πλοίο, το πλήρωμα και το φορτίου του , κατ’επέκταση αυτήν την
ναυτιλιακή δραστηριότητα;
πλοίο, το πλήρωμα και το φορτίου του , κατ’επέκταση αυτήν την
ναυτιλιακή δραστηριότητα;
Η
σύνταξη λίστας είναι ανεδαφική,αφού
απο αυτήν θα προκύψουν
υποκατηγορίες οι οποίες πρακτικά είναι αδύνατον να γίνουν
αντιληπτές πρίν εκδηλωθούν.
υποκατηγορίες οι οποίες πρακτικά είναι αδύνατον να γίνουν
αντιληπτές πρίν εκδηλωθούν.
Αυτό δεν αποκλείει το γεγονός να μην εκδηλωθούν και ποτε, αφου
δεν μπορούμε να κατανοήσουμε τους μηχανισμούς που τις
αδρανοποιούν ή αναστέλλουν την εμφάνιση τους.
Σε γενικές γραμμές οι απειλές και οι κινδυνοι πλέον των
σχεδιαστικών,
κατασκευαστικών, και λειτουργικών, μπορεί να περιέχονται,
-Στο
φορτίο του πλοίου
-Την
περιοχή-περιοχές ναυσιπλοίας
-Τους
λιμένες φόρτωσης-εκφόρτωσης
-Τα
εφόδια και τον τρόπο ανεφοδιασμού του
πλοίου
με τρόφιμα, καύσιμα και λοιπά αναλώσιμα
με τρόφιμα, καύσιμα και λοιπά αναλώσιμα
-Την
συντήρηση και τους περιοδικούς ελέγχους
του
ναυπηγήματος
ναυπηγήματος
- Στις επικοινωνίες και τα ηλεκτρονικά συστήματα
-Την
σχολαστικότητα και αυστηρότητα με την
οποία
διαξάγεται τόσο η συντήρηση όσο και οι έλεγχοι
διαξάγεται τόσο η συντήρηση όσο και οι έλεγχοι
-Απο
την λειτουργικότητα του πληρώματος, η
οποία εξαρτάται
απο
δύο βασικές παραμέτρους:
απο
δύο βασικές παραμέτρους:
Η
πρώτη, σχετίζεται με την εργασιακή
απαίτηση και διεκπεραίωση
αυτής και η δεύτερη απο τον ατομικό και ομαδικό συμπεριφορισμό
της μικροκοινωνίας του πλοίου.
αυτής και η δεύτερη απο τον ατομικό και ομαδικό συμπεριφορισμό
της μικροκοινωνίας του πλοίου.
Για
παράδειγμα, στοιχεία όπως αυτό της
ανασφάλειας,
υπερβολικής
ψυχικής, σωματικής , πνευματικής συμμετοχής συνιστούν την
πρωτη παράμετρο , ενω στοιχεία όπως της παρουσίας,
εμπιστοσύνης, της επιτυχούς ολοκλήρωσης και της ικανοποίησης
συνιστούν την δεύτερη παράμετρο.
υπερβολικής
ψυχικής, σωματικής , πνευματικής συμμετοχής συνιστούν την
πρωτη παράμετρο , ενω στοιχεία όπως της παρουσίας,
εμπιστοσύνης, της επιτυχούς ολοκλήρωσης και της ικανοποίησης
συνιστούν την δεύτερη παράμετρο.
Η αντιμετώπιση των Άυλων Εχθρικών Οντοτήτων, των
Σχεδιαστικών και Κατασκευαστικών ατελειών, συνιστά και
συμμετέχει στο διάγραμμα της Εργασιακής Αρμονικής Ροής, το
τόσο σημαντικό για την ικανοποιητική ολοκλήρωση χωρίς έμψυχες
και άψυχες απώλειες στο κομμάτι της εφοδιαστικής αλυσίδος που
κατέχει το πλοίο.
Dogivanis George
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου