Η στρατιωτική
εμπειρία ως εργαλείο στην διαχείριση
της εργασιακής
κόπωσης.
Η δύση αγνόησε
για πολλούς αιώνες την διδασκαλία του
κινέζου στρατηγού
Σουν Βου , ο οποίος
είναι ευρέως
γνωστός ως Σουν Τσου και το έργο του ως
Η Τέχνη του Πολέμου.
Εν τούτοις
αυτό το έργο διδάσκεται πλέον και σε
οικονομικές σχολές για τον
απλό λόγο
ότι η
οπτική του
συγγραφέα είναι ολιστική και δεν
περιορίζεται σέ αυτό που θα
λέγαμε
Τευτονικό εκπαιδευτικό
- λειτουργικό μοντέλο.
Η οπτική του
Κινέζου στρατηγού ακουμπά και προσομοιάζει
με την αυτήν
οπτική με την οποία ο κριτικός
τέχνης προσπαθεί να πλησιάσει την εικόνα
αναλύοντας τα δύο συστατικά της στοιχεία.
Το πρώτο
στοιχείο είναι η αντανάκλαση κάποιας
πτυχής της ίδιας της
αντικειμενικά
υπαρκτής πραγματικότητας.
Το δεύτερο
στοιχείο, είναι ο τρόπος με τον οποίο ο
δημιουργός επέλεξε να
προσεγγίσει αυτήν
την
πραγματικότητα
, επηρεαζόμενος απο τις ικανότητες,
ευαισθησίες, τις ειδικές
και γενικές
του
γνώσεις, τις
επιθυμίες και στόχους του, την χρονική
στιγμή και το κοινωνικο-
πολιτικό
περιβάλλον στο οποίο
εντάσσεται η δραστηριότητα του.
Ο Σου Βού
επομένως αναλύει και εισηγείται κινήσεις
και αντιδράσεις οι
οποίες έιτε προκαταλαμβάνουν
ή δημιουργούν στον αντίπαλο την επιθυμητή
διαχειρίσιμη εικόνα για την ημέτερη
πλευρά.
Ο Arnheim Rudolf
στο βιβλίο του,Τέχνη και Οπτική Αντίληψη
γράφει.
Η έμφυτη
ικανότητα να κατανοεί κάποιος με τα
μάτια έχει πέσει σε λήθαργο!
Οφείλουμε
να την αφυπνίσουμε.-
Εμπιστευόμαστε
ερωτηματολόγια, ακολουθούμε τυφλά
κανόνες και εντολές,
ενώ η πραγματικότητα
διαγράφεται παντελώς διαφορετική και
δεν υπάρχει το
ψυχικό σθένος να αντισταθούμε
στο λάθος.
Το λάθος, που
ξεδιπλώνεται με τον πλέον εκκωφαντικό
τρόπο μπροστα στα
μάτια μας.
Δυστυχώς,έρχεται
η πραγματικότητα και προσπερνά εντολές,
κανόνες και
υποδείξεις με τον πλέον θλιβερό και
σε πολλές περιπτώσεις τραγικό τρόπο!
Αυτη η μικρή
εισαγωγή αποσκοπεί στο να προιδεάση
των αναγνώστη για την
ανάγκη να αντιληφθεί
και θέσει στην εξυπηρέτηση του μηχανισμούς
και
εμπειρίες οι οποιες φαινομενικά δεν είναι
οικείες με το αντικείμενο του.
Ποιά σχέση
επομένως μπορεί να έχει η εργασιακή
κόπωση επι πλοίου,
με την ψυχολογία
της μάχης και ποιό το ώφελος απο αυτήν
την σχέση;
Εχει καταγραφεί
ότι ο οποιοσδήποτε μπορεί να αποδειχθεί
αναποτελεσματικός εξαιτίας του φόβου ότι μπορεί
να πεθάνει.
Στις πολεμικές
επιχειρήσεις αυτό είναι ενα σύνηθες
φαινόμενο αφού η
ανθρώπινη φύση , οπως γράφει και
ο Μπάουμαν στο βιβλίο του
ΠΑΡΑΠΛΕΥΡΕΣ
ΑΠΩΛΕΙΕΣ,
o άνθρωπος δεν αποδέχεται
τον θάνατο απο μηχανική -βίαιη αιτία.
Ενα κοινο σημείο παρατηρησης και μελέτης ανάμεσα στην
στρατιωτική
διαβίωση - επιχειρήσεις και την διαβίωση
-εργασίες επι πλοίου,
είναι αυτό του ύπνου.
Τόσο οι
στρατιώτες, όσο και οι ναυτικοί βρίσκονται
αντιμέτωποι με την
πρόκληση της Στέρησης Ύπνου.
Οι μεν πρώτοι
εξαιτίας της ιδιαιτερότητας και των
απαιτήσεων του πεδίου
της μάχης οι δε
δεύτεροι εξαιτίας των
συνθηκών πλεύσης και των
απαιτήσεων κατα την διάρκεια εργασίων π.χ φόρτωσης-εκφόρτωσης.
Αυτές οι
συνθήκες περιορίζουν το βάθος αντίληψης
και στους μεν
στρατιώτες εμφανίζεται
η τάση
να διατηρούν
την ακρίβεια θυσιάζοντας την ταχύτητα,
ενώ στις εργασίες εν
πλώ υπάρχει
η τάση
υπερίσχυσης της ταχύτητας έναντι της
ακρίβειας.
Το μοντέλο
Ανάλυσης Ελαστικότητας Στρατιωτικής
Μονάδος έχει αποδείξει
ότι νέοι, ηλικιακά,
στρατιώτες παρά την προβλεπόμενη σίτιση, χάνουν το
25% τους πνευματικής
τους
δραστηριότητας αν δεν κοιμηθούν για 24
ώρες!
Τι συμβαίνει
όμως με την πνευματική διαύγεια ενος
ναυτικού ο οποίος πολλές
φορές λογω των κακών καιρικών
συνθηκών δεν μπορεί να κοιμηθεί για
αρκετα
24ωρα;
Ο ύπνος λόγω
των ισχυρών κινήσεων του πλοίου και του
άγχους το οποίο
εγείρεται απο το είδος
του φορτίου
και την μηχανολογική -δομική κατάσταση του πλοίου είναι
αδύνατος -κακίστης ποιότητας και
ποσότητας.
(Η απουσία
ψυχικής ηρεμίας κατά το στάδιο της
σίτισης του στρατιώτη στην
πρώτη γραμμή
, συναντάται και στον ναυτικο,ο
οποίος δεν τρέφεται κανονικά
λόγω του
κλυδωνισμού του πλοίου και των
σωματικών
επιπλοκών που επιφέρουν αυτοί οι
κλυδωνισμοί)
Σχετικές μελέτες για την ψυχοπνευματική ικανότητα των ναυτικών μετά απο
παρατετεμένη
έκθεση
σε ισχυρά
καιρικά φαινόμενα δεν υπάρχουν, ενα
φαινόμενο πυκνό - συχνό στο
περιβάλλον
το οποιο λειτουργεί
το πλοίο!
Στις
στρατιωτικές επιχειρήσεις η στέρηση
υπνου έχει αποδειχθεί ότι επιδρά
στον
συγχρονισμό της ακολουθίας
Χέρι-Οθφαλμός.
Πως μπορούμε
να γνωρίζουμε ότι μέσα σε συνθήκες
στέρησης ύπνου λογω
ισχυρών καιρικών φαινομένων
ο OOW, θα μπορεί να αντιληφθεί και ερμηνεύση
με την αυτή πιστότητα τις ενδείξεις π.χ του ECDIS;
Η έκδοση του
ΙΜΟ για την διαχείριση της εργασιακής
κόπωσης είναι
αξιέπαινη και κοσμεί τις βιβλιοθήκες
των πλοίων.
Εν τούτοις
οι γνώσεις που έχουν συσσωρευθεί απο
τα πεδία των μαχών
μπορούν να βελτιώσουν την διαχείριση
της εργασιακής κόπωσης ειδικά στα
ποντοπόρα πλοία.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου