Το πλοίο ως
"Οντότητα", έχει χαρακτηριστικά
τα οποία δεν συναντούμε στις δραστηριότητες
της ξηράς.
Είναι ενα πεδίο
ενδεχομενικότητας εντός του οποίου
εκδηλώνονται επικοινωνιακά γεγονότα
των οποίων η νοηματοδότηση και επομένως
η ερμηνεία αυτών, είναι συνάρτηση
ατομικών και συλλογικών αντιληπτικών
ικανοτήτων και δυνατοτήτων.
Ένα πεδίο, το οποίο
καλείται συν τοις άλλοις να αυτοπροστατευθεί
απο πάσης μορφής και υφής απειλές.
Η διατήρηση της
λειτουργικής ικανότητας και της
μεταφορικής δυνατότητας του πλοίου
προσκρούει σε :
Οικονομικές
Κοινωνικές
Γεωστρατηγικές
Περιβαλλοντικές
Τεχνολογικές
απειλές και
κινδύνους.
Αν και η ανωτέρω
ταξινόμηση είναι εξαιρετικά γενικευμένη
, εν τούτοις αποδεικνύει ότι η "Ναυτιλιακή
Δραστηριότητα" είναι εκτεθειμένη σε
όλο το εύρος των απειλών και κινδύνων
που περικλείει το γενικό και ειδικό
περιβάλλον, φυσικό και τεχνητό στο οποίο
δραστηριοποιείται η Ναυτιλία.
Αυτές οι απειλές
και οι κίνδυνοι τους οποίους δημιουργούν
ή υποθάλπουν, μεταβάλλονται ποσοτικά
και ποιοτικά λόγω της μετακίνησης του
πλοίου από περιοχή σε περιοχή , από χώρα
σε χώρα, από ήπειρο σε ήπειρο.
Στο
σημείο αυτό υπεισέρχεται η έννοια της
Γεωγραφίας Ελέγχου η οποία αποσκοπεί
στην μελέτη του ασυμμετροποιημένου
χώρου στον οποίον λειτουργεί η Ναυτιλία.
Για να γίνει πλέον
κατανοητό αυτό, αρκεί να αναφέρουμε
μερικές απειλές και τους κινδύνους που
παράγουν ή υποθάλπτουν.
Πολιτικές ταραχές
Ασθένειες ανθεκτικές
στα γνωστά αντιοβιοτικά
Σεισμική και
ηφαιστειακή δραστηριότητα
Ελλείψεις σε πόσιμο
νερό
Ισχυρή παρουσία
εγκληματικών και τρομοκρατικών ομάδων
Το άμεσο ζητούμενο
είναι η αναγνώριση αυτών των απειλών
και των κινδύνων που επιφυλάσσουν, ταξινομώντας ως,
Προβλέψιμες/ους
Μη προβλέψιμες/ους
Διαχειρίσιμες/ους
Μη διαχειρίσιμες/ους
Αποδεκτές/ους
Μη αποδεκτές/ους
Μεταβιβάσιμες/ους
Μη Μεταβιβάσιμες/ους
Η ανωτέρω ταξινόμηση
παράγει ένα πίνακα "Υγείας", ο
οποίος περιγράφει το γενικό και ειδικό
τοπίο στο οποίο θα κινηθεί το πλοίο
συμπεριλαμβανομένου του τελικού
προορισμού, λιμένα φόρτωσης-εκφόρτωσης
, αν πρόκειται για λιμένα.
Αυτή η "Κάρτα
Υγείας", περιλαμβάνει τρεις κατηγορίες
ποιοτικής και ποσοτικής εκτίμησης του
γενικού και ειδικού τοπίου πλεύσης
συμπεριλαμβανομένου του τελικού
προορισμού.
Χαρακτηρίζονται
ως ,
Πράσινη
Κίτρινη
Κόκκινη
Η πρώτη κατηγορία
περιγράφει την εικόνα ενός τοπίου το
οποίο είναι εύκολα αναγνωρίσιμο -
διακριτό, χρονικά-μορφολογικά διαχειρίσιμο
και δεν εμφανίζει μη αποδεκτές απειλές
και κινδύνους.
Η δεύτερη κατηγορία
αναφέρεται στην μερική αναγνώριση και
διαχείριση του τοπίου παρουσία αποδεκτών
και μη αποδεκτών απειλών και κινδύνων,
μια κατάσταση γνωστή και ως "diurnal
governance".
Η τρίτη κατηγορία
αναφέρεται στην αδυναμία αναγνώρισης
του τοπίου λόγω της πολυπλοκότητας και
των ιδιομορφιών του, με απειλές και
κινδύνους μη διαχειρίσιμους , χαοτικό
και α-πλεγματικό.
Η
τρίτη κατηγορία ασφαλώς και είναι η
πλέον επικίνδυνη και προσελκύει το
μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την διατήρηση
ομαλότητας της "Ναυτιλιακής
Δραστηριότητας".
Η
κατηγορία αυτή εμφανίζει πολυπλοκότητα
με ταχύτατα εξελισσόμενες στη μονάδα
του χρόνου ποσοτικά και ποιοτικά απειλές
και κινδύνους διαμορφώνοντας ένα τοπίο α-συνεχές, χωρίς ορατά σημεία
αναστολής, κόπωσης ή οριστικής εκτόνωσης
των απειλών και κινδύνων.
Μια
κατηγορία, της οποίας η διαχείριση
απαιτεί "Ολιστική" προσέγγιση από το άτομο-ομάδα που θα αναλάβει να την
αντιμετωπίσει.
Ο
όρος "crashworthiness" στην περίπτωση αυτή
αποκτά ιδιαίτερη σημασία, ενώ υπεισέρχεται
δυναμικά στον σχεδιασμό και την τελική
απόφαση για την αντιμετώπιση των
απειλών/κινδύνων.
Η
κατηγορία αυτή, για την οποία επιμένουμε
αποτελεί ουσιαστικά ενα "war game" με
πολλαπλά "war-if" σενάρια για τα οποία
καλούμαστε να έχουμε προετοιμασθεί
θεωρητικά και πρακτικά να τα αντιμετωπίσουμε.
Φυσικά
αυτή η διαδικασία απαιτεί εμπλεκόμενους
οι οποίοι να διαθέτουν
Εμπειρία
Οργανωτικότητα
καθώς
επίσης να είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν
διαθέσιμα εργαλεία , όπως είναι για
παράδειγμα τα
Λογικά
διαγράμματα
Διαγράμματα
ανάλυσης Αιτίας και Αποτελέσματος
Εκτίμησης
κινδύνου
Η σύνοψη αυτών των δεδομένων οδηγεί
στήν έκδοση SOP, εγχειριδίων, ασκήσεων
και πολιτικών για την ευχερή αντιμετώπιση
απειλών και κινδύνων που αποβλέπουν
στο να πλήξουν την Ναυτιλιακή δραστηριότητα
σε όλους τους τομείς που σχετίζονται
με αυτήν.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου