Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Εργονομία και η συμβολή της στην κατασκευή και διάταξη της "γέφυρας" των εμπορικών πλοίων



Είναι γνωστόν ότι οι προτροπές του επίτιμου αντιπροέδρου του Ιδρύματος Ωνάση κ. Ιωαννίδη Παύλου,πιλότου της πολεμικής αεροπορίας και της Ολυμπιακής, πρός τον ΙΜΟ για την εισαγωγή στην ναυτιλία του μοντέλου διαχείρισης πιλοτηρίου αεροσκάφους πριν μερικές δεκαετίες, έτυχε θετικότατης ανταπόκρισης.

Σήμερα η διαχείριση γέφυρας στα σύγχρονα πλοία στηρίζεται στην διαχείριση πιλοτηρίου της σκανδιναβικής αεροπορικής εταιρείας SAS χωρίς μέχρι στιγμής να έχει ενσωματωθεί το σύνολο και η μορφή των συστημάτων που συναντάμε στα κόκπιτ των αεροσκαφών.

Αν και οι διαθέσιμοι χώροι στην γέφυρα ενός πλοίου δεν είναι συγκρίσιμοι με τους αντίστοιχους του πιλοτηρίου ακόμα και του μεγαλύτερου αεροσκάφους, εν τούτοις αμφότεροι στηρίζονται και σε μεγάλο βαθμό εξυπηρετούνται από τον άνθρωπο ο οποίος με την σειρά του υπόκειται σε φυσικούς, πνευματικούς και ψυχολογικούς περιορισμούς, περιορισμοί οι οποίοι οξύνονται όταν παράγοντες όπως μεταξύ άλλων η φυσική κούραση ή οι συνθήκες πλεύσεως -πτήσεως υπόκεινται σε περιβαλλοντικές δοκιμασίες, τεχνικές αστοχίες ή σε συνδυασμό αυτών.

Ειδικότερα για τα πλοία η εργονομική σχεδίαση της γέφυρας πρέπει να λαμβάνει υπόψη δύο σοβαρότατους περιορισμούς.

Ο ένας είναι γνωστός στην διεθνή βιβλιογραφία ως "ψηφιακή αμνησία" και ο δεύτερος αναφέρεται ως "ιστορικό πληροφοριακού μεταβολισμού" του χειριστή.

Ειδικά για τον πληροφοριακό μεταβολισμό του χρήστη καλούμεθα να ανατρέξουμε στην μελέτη όρων κοινωνιολογίας όπως η πολυπολιτισμικότητα και η διαπολιτισμικότητα.

Δεν υπάρχουν προς το παρόν διαθέσιμα στοιχεία/μελέτες  για την ναυτιλία, εντούτοις στην αεροπλοΐα έχει αποδειχθεί ότι όταν το πλήρωμα βρίσκεται σε περιβάλλον στο οποίο συμμετέχει με ποσοστό μικρότερο του 30% του μεγίστου δυνατού φόρτου εργασίας στο οποίο μπορεί να αντεπεξέλθει αυτό μπορεί να έχει επιπτώσεις στην αντίδραση του πληρώματος σε συνθήκες κρίσεως.

Προέκυψε επομένως επιτακτική η ανάγκη καταμερισμού της χειροκίνητης και αυτοματοποιημένης διαχείρισης των συστημάτων.

Εκείνο επίσης το οποίο συναντάμε στην αεροπλοΐα αλλά απουσιάζει από την ναυτιλία είναι η ορθή και λειτουργική κατανομή των συστημάτων έτσι ώστε να εξυπηρετείται η συνεργασία συστημάτων και ανθρώπου.

Πράγματι, συναντάμε γέφυρες, ελάχιστες, στις οποίες η χωροταξία των συστημάτων βρίσκεται εντός του οπτικού και απτικού πεδίου -δυνατοτήτων του χειριστή.

Η κατανομή των συστημάτων εντός οπτικού -απτικού πεδίου είναι ζωτικής σημασίας αφού σε δύσκολες καιρικές συνθήκες ή καταστάσεις ανάγκης, με την υπάρχουσα διάταξη και σχεδιασμό της γέφυρας, είναι πραγματικό κατόρθωμα να διατηρήσει ο ναυτικός την φυσική του ισορροπία, πόσο μάλλον να αντιληφθεί, επεξεργαστεί και αποφασίσει για μια πληθώρα πληροφοριών/ερεθισμάτων/συναγερμών που εκπέμπονται από το πλοίο και το γενικό ή ειδικό περιβάλλον στο οποίο βρέθηκε το πλοίο.

Αρκεί να αναλογισθούμε ότι σε κάθε πλοίο ο "χειρισμός", η "θέση" του πλοίου και η "ναυτιλία" του αποτελούν τεράστια κεφάλαια με ιδιαιτερότητες και απαιτήσεις οι οποίες καταλήγουν στην ασφαλή ή μη ολοκλήρωση ενός ταξιδιού.

ΣΥΝΕΧΊΖΕΤΑΙ...


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κελεύω δεν σημαίνει μόνο .....προστάζω-διατάζω

Αν ανατρέξουμε στην ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ, στο λήμμα Κελευστής, θα διαβάσουμε το παρακάτω: Η λέξη «κελευστής» προέρχεται από το ρήμα κελεύω (προστάζω) . Αν στον ίδιο δικτυακό τόπο, ανατρέξουμε στο λήμμα Κελεύω, θα διαβάσουμε: 1.   Παροτρύνω-παρακινώ      2.   Διατάζω –παραγγέλλω     3.   Ζητώ-αξιώνω     4.   Παρακαλώ-ικετεύω Επιχειρώντας μια βαθύτερη προσέγγιση του όρου κελεύω και του αντίστοιχου βαθμού στο πολεμικό ναυτικό, Κελευστής, ανατρέχουμε, που αλλού;  στην αρχαία ελληνική γραμματεία και φυσικά στον Ξενοφώντα. Η Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου, συγγραφεύς και ερευνήτρια ναυτικής ιστορίας, στο βιβλίο της , ΛΕΞΙΚΟ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΝΑΥΤΙΚΩΝ ΟΡΩΝ  και  στο σχετικό λήμμα για τον Κελευστή, αναφέρει επικαλούμενη ως πηγή, το έργο του Ξενοφώντα (ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ 21,3) Οι μεν των κελευστών δύναται τοιαύτα λέγειν και ποιείν,ώστε ακονάν τας ψυχάς των ανθρώπων επί το εθελοντάς πονείν!!! Αφήνω...

Τεχνητος πνιγμος

Ο τεχνητος πνιγμος ειναι μια παλαιοτάτη τεχνικη ανακρισης-βασανισμου. Ο ανακρινομενος τοποθετειται με κλιση πανω σε μια στερεη επιφανεια , δενεται σφιχτα και εν συνεχεια τοποθετειται στο προσωπο του μια πετσετα . Η συνεχης ριψη νερου δημιουργει το φαινομενο που διακρινεται στην κατω δεξια μικρη φωτο . Αυτη η κατακλυση με νερο των κοιλοτητων του κεφαλιου που συνδεονται αμεσα με την διαδικασια της αναπνοης , προκαλει ασφυκτικο φαινομενο και οχι μονο (ταχυκαρδιες), τα οποια εχουν και ψυχολογικες προεκτασεις εφοσον το θυμα υποβληθει σε συνεχη διαδικασια τεχνητου πνιγμου. Μελετες εχουν δειξη οτι και μετα 10 χρονια απο την υποβολη στην διαδικασια του τεχνητου πνιγμου τα θυματα εμφανιζουν πλεον των ψυχολογικων επιπτωσεων  πονους στο κεφαλι και πνευμονικες -αναπνευστικες διαταραχες. Ο τεχνητος πνιγμος αποτελει κομματι της εκπαιδευσης των αμερικανικων ειδικων δυναμεων, ενω σαν τεχνικη βασανισμου και ανακρισης εχει χρησιμοποιηθει απο τους Γαλλους στην Αλγερια, τους Αγγλους στην β.Ιρλ...

Ocean rig CRETE and AMORGOS

  The Ocean Rig Crete and Ocean Rig Amorgos will be the most advanced of Ocean Rig UDW's ultradeepwater drillships when delivered in 2018 and 2019.      Νέα μέλη στον στόλο της Ελληνικής                   εταιρείας                                           Ocean Rig Crete 7 th  Generation New integrated Design Deep Water Drillship. Ocean Rig TBN #1 is a new build and will be completed in Q1 2018. The rig is being built at Samsung Heavy Industries Shipyard in South Korea. The rig has dual activity capabilities and design for drilling operations in water depths up to 3650 meters (12000 feet). The rig is Dynamic Positioned, DP Class 3. ...