Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Yemen rebels threaten to choke off Suez Canal with boat bombs


Rebels in Yemen are packing boats with explosives in an attempt to shut one of the world’s busiest shipping lanes and halt Saudi Arabia’s military offensive against them, according to the Saudi coalition.

Houthi fighters, backed by Iran, have loaded a remote-controlled vessel with bombs and set it on a course to strike and blow up a Saudi oil tanker in a stretch of water that effectively controls access to the Suez Canal and the Mediterranean from the Indian Ocean.

The attack was thwarted by the coalition fighting in Yemen on Saturday, days before the Shia rebels vowed to bring shipping to a halt if the Gulf alliance did not stop its advance towards their coastal strongholds.

Colonel Turki al-Maliki, a spokesman for the Gulf alliance, told The Times that coalition forces had destroyed the Houthi boat before it struck a Saudi oil tanker near the Houthi-controlled port of Hodeidah.

He said that the attack had been part of the rebel group’s plan to target the Bab al-Mandeb Strait. The 12-mile wide chokehold, which lies just south of Hodeidah, is the way into the Red Sea.

“The Houthis are threatening international trade and marine navigation in the Red Sea and Bab al-Mandeb Strait. There is an imminent threat every day,” Colonel Maliki said from Riyadh. “Their attempt to attack the oil tanker is very serious, it is a hostile act. There is no doubt that Hodeidah port is now a base from which they are launching terrorist attacks.”

Saturday’s assault was carried out by a commercial vessel remotely operated by the Houthis from a support ship sailing in formation behind it, he said. The Saudi coalition believes that the rebel group has the capability to lay floating and submerged mines as well as to send divers to attach mines to ships.


On average, 60 commercial and passenger vessels and nearly four million barrels of oil travel every day through the Bab al-Mandeb Strait. Its closure would force the world’s shipping traffic to bypass the Suez Canal and travel around Africa, damaging global trade.

The Houthis have said that they will halt shipping traffic in the area if Saudi Arabia and its Gulf allies continue their advance on Hodeidah. The coastal city, home to Yemen’s main port and its supply lifeline, has been under Houthi control since they swept to power in 2015, starting the civil war in Yemen.

“If the aggressors keep pushing towards Hodeidah, and if the political solution hits a wall, there are some strategic choices that will be taken as a no return point, including blocking the international navigation in the Red Sea,” Saleh al-Samad, a senior member of the Houthis’ political council, said.

“Their ships pass by our waters while our people starve,” he added.
The Shia rebels have already been accused of targeting Emirati, Saudi Arabian and American ships many times over the past two years. A missile fired from Houthi territory narrowly missed the USS Mason, a guided missile destroyer, in October 2016, a week after a UAE vessel came under attack.

It prompted the US navy and the Royal Navy to deploy destroyers to protect merchant vessels near the Strait.

Saudi Arabia and its Gulf allies have been bombing Yemen since 2015 to reinstate President Hadi, who was ousted by the Houthis. A partial blockade of Hodeidah is said to be the main reason nearly 8 million Yemenis are on the brink of famine.

 www.thetimes.co.uk

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κελεύω δεν σημαίνει μόνο .....προστάζω-διατάζω

Αν ανατρέξουμε στην ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ, στο λήμμα Κελευστής, θα διαβάσουμε το παρακάτω: Η λέξη «κελευστής» προέρχεται από το ρήμα κελεύω (προστάζω) . Αν στον ίδιο δικτυακό τόπο, ανατρέξουμε στο λήμμα Κελεύω, θα διαβάσουμε: 1.   Παροτρύνω-παρακινώ      2.   Διατάζω –παραγγέλλω     3.   Ζητώ-αξιώνω     4.   Παρακαλώ-ικετεύω Επιχειρώντας μια βαθύτερη προσέγγιση του όρου κελεύω και του αντίστοιχου βαθμού στο πολεμικό ναυτικό, Κελευστής, ανατρέχουμε, που αλλού;  στην αρχαία ελληνική γραμματεία και φυσικά στον Ξενοφώντα. Η Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου, συγγραφεύς και ερευνήτρια ναυτικής ιστορίας, στο βιβλίο της , ΛΕΞΙΚΟ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΝΑΥΤΙΚΩΝ ΟΡΩΝ  και  στο σχετικό λήμμα για τον Κελευστή, αναφέρει επικαλούμενη ως πηγή, το έργο του Ξενοφώντα (ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ 21,3) Οι μεν των κελευστών δύναται τοιαύτα λέγειν και ποιείν,ώστε ακονάν τας ψυχάς των ανθρώπων επί το εθελοντάς πονείν!!! Αφήνω...

Τεχνητος πνιγμος

Ο τεχνητος πνιγμος ειναι μια παλαιοτάτη τεχνικη ανακρισης-βασανισμου. Ο ανακρινομενος τοποθετειται με κλιση πανω σε μια στερεη επιφανεια , δενεται σφιχτα και εν συνεχεια τοποθετειται στο προσωπο του μια πετσετα . Η συνεχης ριψη νερου δημιουργει το φαινομενο που διακρινεται στην κατω δεξια μικρη φωτο . Αυτη η κατακλυση με νερο των κοιλοτητων του κεφαλιου που συνδεονται αμεσα με την διαδικασια της αναπνοης , προκαλει ασφυκτικο φαινομενο και οχι μονο (ταχυκαρδιες), τα οποια εχουν και ψυχολογικες προεκτασεις εφοσον το θυμα υποβληθει σε συνεχη διαδικασια τεχνητου πνιγμου. Μελετες εχουν δειξη οτι και μετα 10 χρονια απο την υποβολη στην διαδικασια του τεχνητου πνιγμου τα θυματα εμφανιζουν πλεον των ψυχολογικων επιπτωσεων  πονους στο κεφαλι και πνευμονικες -αναπνευστικες διαταραχες. Ο τεχνητος πνιγμος αποτελει κομματι της εκπαιδευσης των αμερικανικων ειδικων δυναμεων, ενω σαν τεχνικη βασανισμου και ανακρισης εχει χρησιμοποιηθει απο τους Γαλλους στην Αλγερια, τους Αγγλους στην β.Ιρλ...

Ocean rig CRETE and AMORGOS

  The Ocean Rig Crete and Ocean Rig Amorgos will be the most advanced of Ocean Rig UDW's ultradeepwater drillships when delivered in 2018 and 2019.      Νέα μέλη στον στόλο της Ελληνικής                   εταιρείας                                           Ocean Rig Crete 7 th  Generation New integrated Design Deep Water Drillship. Ocean Rig TBN #1 is a new build and will be completed in Q1 2018. The rig is being built at Samsung Heavy Industries Shipyard in South Korea. The rig has dual activity capabilities and design for drilling operations in water depths up to 3650 meters (12000 feet). The rig is Dynamic Positioned, DP Class 3. ...