Η
φωτιά, ως φαινόμενο, είναι άρρηκτα
συνδεδεμένη με την ανθρώπινη εξέλιξη,
εξέλιξη η οποία δεν μπορεί να νοηθεί
χωρίς την ύπαρξη της.
Ως
χημική αντίδραση, πέραν των ευεργετικών
αποτελεσμάτων αυτής, η χρήση της συνδέεται
με σειρά καταστροφικών αποτελεσμάτων
τα οποία οξύνονται όταν δεν υπάρχει
πρόνοια προστασίας από αυτήν ή τα μέσα
και τα υλικά που διατίθενται δεν μπορούν
να την αντιμετωπίσουν.
Το
κύριο πλεονέκτημα της φωτιάς είναι η
ταχύτητα με την οποίαν μπορεί να
εμφανισθεί και εξαπλωθεί, γεγονός το
οποίον την καθιστά άκρως επικίνδυνη
και απαιτεί την άμεση αντιμετώπιση της.
Παράγοντες
οι οποίες μπορεί να ενισχύσουν και
εξαπλώσουν μια εστία φωτιάς είναι τα
υλικά από τα οποία προέκυψε, τυχόν
εκρήξεις, ... εν τέλει ο μη κατάλληλος
συνδυασμός/εφαρμογή σχεδιασμού και
μέσων για την καθυπόταξη της.
Ειδικότερα
στα πλοία, το φαινόμενο της φωτιάς
αποτελεί τον υπ' αριθμόν ένα κίνδυνο
για την ασφάλεια υλικού και προσωπικού,
εν τέλει τα χαρακτηριστικά αυτής
προδικάζουν την επιβίωση προσωπικού
και υλικού.
Πρός
την κατεύθυνση αυτή η διεθνής κοινότητα
έχει μεριμνήσει μέσω κανονισμών, οδηγιών,
τεχνικών επεμβάσεων κατά την διάρκεια
της ναυπήγησης και εκπαίδευσης των
πληρωμάτων αλλά και επιφορτισμένων με
την πυρόσβεση δυνάμεων που εδρεύουν
στην ξηρά, να διασφαλίσει στο μέτρο του
δυνατόν την πυρασφάλεια - πυροπροστασία
του πλοίου .
Οι
τεχνικές επεμβάσεις εντοπίζονται στους
τομείς της έγκαιρης προειδοποίησης σε
περίπτωση εμφάνισης θερμικού φορτίου
το οποίο να προϊδεάζει για εστία φωτιάς,
επένδυση του πλοίου με υλικά τα οποία
μπορούν να αντέξουν στο θερμικό φορτίο
το οποίο αναπτύσσει μια εστία και να
αποτρέψουν/περιορίσουν την επέκταση
των επιπτώσεων αυτού σε γειτονικά
διαμερίσματα, εν τέλει, με την τοποθέτηση
κατάλληλων διατάξεων και εξοπλισμού ο
οποίος να μπορεί να συνδράμει στο
κατασβεστικό έργο το οποίο σε πρώτο
στάδιο αναλαμβάνεται από το πλήρωμα
και ίσως τελικά να είναι και το μόνο που
θα επιχειρεί αν η θέση του πλοίου σε
σχέση με υποδομές ξηράς βρίσκεται
μακριά.
Η
σύγκριση αυτής της δομής, όπως περιγράφηκε
ανωτέρω, με άλλους "βιομηχανικούς
τομείς" στους οποίους τόσο η αποτροπή
όσο και η καθυπόταξη της φωτιάς είναι
ζωτικότατης σημασίας εμφανίζει
υστερήσεις.
Ξεκινώντας
από την εκπαίδευση των πληρωμάτων αυτή
διαχωρίζεται σε δύο στάδια τα οποία
απέχουν μεταξύ τους τουλάχιστον το
χρονικό διάστημα που διαρκεί το ..." μπάρκο".
Η
πρώτη επαφή με την τέχνη της πυρόσβεσης
διαρκεί τρεις ημέρες, περίπου 21 ώρες
θεωρητικής/πρακτικής εκπαίδευσης, για τα Ελληνικά δεδομένα, από
τις οποίες το πρακτικό στάδιο περιορίζεται
στην χρήση πυροσβεστήρα και πιθανόν
την εμπειρία του θαλάμου προσομοίωσης
φωτιάς σε μηχανοστάσιο.
Αντίθετα,
σε " άλλες βιομηχανίες" η χρήση
μέσων και υλικών για την ικανοποιητική
εξοικείωση του προσωπικού με τα υλικά
και μέσα πυρόσβεσης αλλά και αυτήν καθ'
αυτήν την τριβή με το απρόβλεπτο
φαινόμενο της φωτιάς αγγίζει και ξεπερνά
τις 40 ώρες πρακτικής τριβής.
Η
εκπαίδευση επί του πλοίου και τα γυμνάσια
πολλές φορές είναι μια τυπική εγγραφή
στο ημερολόγιο αυτού, εναπόκειται δε
στην σχολαστικότητα/ υπευθυνότητα του
πλοιάρχου να διεξαχθούν γυμνάσια και
επιμέρους ενημερώσεις /εκπαιδεύσεις.
Η
εκπαίδευση στην πυρόσβεση δεν μπορεί
να διαμοιράζεται σε δύο χρονικές
περιόδους αφού το πλήρωμα θα πρέπει
σύσσωμο να μπορεί να αντιμετωπίσει τον
κίνδυνο της φωτιάς χωρίς υστερήσεις
γνώσεων εκ μέρους των μελών.
Ο
πλοίαρχος πρέπει ανά πάσα στιγμή να
διαθέτει ένα πλήρως καταρτισμένο σε
ζητήματα ασφαλείας/πυρόσβεσης πλήρωμα
το οποίο να έχει υποβληθεί στο σύνολο
απαιτούμενης εκπαίδευσης πριν την
επιβίβαση του πρός εργασία.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου