Ο χώρος της Ναυτιλίας
δικαίως θεωρείται και εκλαμβάνεται ως
ο πλέον ανταγωνιστικός, απαιτητικός
και απρόβλεπτος επιχειρηματικός χώρος.
Αν και η περιγραφή - προσέγγιση της ναυτιλιακής δραστηριότητας,
εφεξής ναυτιλίας για το παρόν κείμενο,
γίνεται συνήθως με τεχνοκρατικούς
όρους, εντούτοις η ναυτιλία εμπεριέχει
συναισθηματικά, "ανθρώπινα" στοιχεία
από τα οποία η αποστασιοποίηση δεν είναι
εφικτή.
Αυτό έγινε κατανοητό
κατά την διάρκεια ναυτιλιακού συνεδρίου
το οποίο διοργανώθηκε το 1989 στο Hong -Kong
και στο οποίο τέθηκε ευθαρσώς το ερώτημα.
Τι είναι η Ναυτιλία
;
Η απάντηση, δόθηκε
από σύνεδρο και περιείχε τα στοιχεία
του ρεαλισμού, του συναισθηματισμού,
την "ανθρώπινη" διάσταση της
ναυτιλίας.
Ο κοινούς νους και
η λογοτεχνική πέννα έχουν δημιουργήσει
μια ουτοπική εικόνα για την ναυτιλία.
Αν απογυμνώσουμε
αυτήν την εικόνα, απομένει πόνος - ταραχή
- απώλεια, ψυχική και πνευματική βάσανος
, εν τέλει, σωματική κατάρρευση.
Αυτή είναι η
ναυτιλία!
Ο Κάρλ Φιλίππ
Γκότλιμπ φον Κλαούζεβιτς και στο δοκίμιο
του, ΠΕΡΙ ΠΟΛΕΜΟΥ, είναι εξόχως καυστικός.
Να λυπάσαι τον
στρατιώτη που σέρνεται πίσω από διαταγές.
Ο αξιωματικός,
είναι καταδικασμένος!
Η Ναυτιλία,
αρνείται πεισματικά εδώ και χιλιετίες
να χαλιναγωγηθεί.
Τολμά, εφευρίσκει,
ανακαλύπτει, δημιουργεί!
Βρίσκεται στην
πρωτοπορία της οικονομικής ανάπτυξης
και ευμάρειας, συνιστώντας οδηγό και
φαροφύλακα αξιών και προσδοκιών.
Αναπόφευκτος ο
πόνος, η ψυχοπνευματική δοκιμασία, για
κάποιους η κατάρρευση.
Στην Ναυτιλία
μένουν οι πλέον δυνατοί.
Μια δύναμη, η οποία
διαμορφώνεται, αναπτύσσεται και
διατηρείται μέσα από μακροχρόνιες
διεργασίες, συγκρούσεις, αντιπαλότητες,
επιτυχίες και αποτυχίες.
Σε αυτήν την
Τιτάνια μάχη επιβίωσης και επικράτησης,
οι αντιξοότητες μεταφράζονται ως Απειλές
και Κίνδυνοι που εκπορεύονται από
Περιβαλλοντικές
Οικονομικές
Τεχνολογικές
Κοινωνικές και
Γεωστρατηγικές
αιτίες.
Δεκάδες παράμετροι,
αισθητοί και ορατοί πλαισιωμένοι από
αναρίθμητους μη ορατούς και αισθητούς
υπεισέρχονται στην διαμόρφωση του
τελικού δίπολου
Απειλή
- Κίνδυνος, καθιστώντας
επιτακτική την ανάγκη διαμόρφωσης
μηχανισμών καταλλήλων για τον εντοπισμό,
παρακολούθηση, αποφυγή, αποτροπή τους,
εν τέλει την αντιμετώπιση τους με
μηδενικές ή τις ελάχιστες απώλειες.
Οι παράμετροι οι
οποίες συμμετέχουν στην τελική σύνθεση
του επισφαλούς περιβάλλοντος, είναι
αποτέλεσμα αιτιακών, χρονικών και
χωρικών σχέσεων.
Μια σεισμική ή
ηφαιστειακή δραστηριότητα, μπορεί να
περιορίσει ή και να διακόψει μια
συγκεκριμένη ναυτιλιακή δραστηριότητα.
Φόρτωση - Εκφόρτωση
Μια πολεμική
σύγκρουση μπορεί να ενεργοποιήσει
τρομοκρατικά και εγκληματικά στοιχεία
καθιστώντας ναυτιλιακούς διαύλους και
λιμένες επικίνδυνους και απαγορευτικούς.
Η απουσία
πρεσβευτικών ή προξενικών αρχών μπορεί
να προκαλέσει χρονικές καθυστερήσεις.
Η προμήθεια
τροφίμων και ανταλλακτικών μπορεί να
μην είναι εφικτή ή σε μερικές περιπτώσεις
όπως αυτή του νερού, να περικλείει
κινδύνους για την υγεία των πληρωμάτων
με πολλαπλές επιπτώσεις.
Η περίπτωση του
πόσιμου ύδατος είναι λίαν
ενδιαφέρουσα περίπτωση αφού αυτό το φυσικό αγαθό, μπορεί να
περικλείει πληθώρα, τοξικών και παθογόνων
στοιχείων για τα οποία
απαιτείται επαγρύπνηση και ποιοτικός
έλεγχος.
Είναι δε
χαρακτηριστική η πληθώρα των απειλών
και κινδύνων τους οποίους περικλείει
το πόσιμο νερό.
Για να το
διαπιστώσουμε αυτό αρκεί να συμβουλευτούμε
την λίστα ποιοτικού ελέγχου πόσιμου
ύδατος, η οποία περιλαμβάνει έλεγχο
τουλάχιστον 68 τοξικών, μικροβιολογικών,
φυτοφαρμάκων και πτητικών οργανικών
ενώσεων που είναι πιθανόν να περιέχονται
σε αυτό, χωρίς ο αριθμός 68 να είναι
περιοριστικός.
Άγνωστες ασθένειες,
σχεδιαστικές , κατασκευαστικές και
λειτουργικές αδυναμίες και αστοχίες
πλωτών και επάκτιων μέσων, συνιστούν
πηγές απειλών και κινδύνων.
Οργανικές και
διοικητικές ελλείψεις, αδυναμίες,
αστοχίες, διαφθορά του προσωπικού, των
συνεργατών,των προμηθευτών των
αντιπροσώπων της Ναυτιλιακής επιχείρησης.
Ό εντοπισμός, η
αναγνώριση και αντιμετώπιση αυτών
των απειλών- κινδύνων, αποτελεί
πραγματική πρόκληση για το
διοικητικό και οργανωτικό μοντέλο της
Ναυτιλίας απαιτώντας υψηλή ταχύτητα
αντιμετώπισης και ισχυρή απορροφητικότητα
των όποιων κραδασμών τυχόν προκάλεσαν η ενδέχεται να προκαλέσουν.
Εν κατακλείδι,
η Ναυτιλιακή Ασφάλεια είναι ένας
πολυμορφικός υπέρ-σύνθετος τομέας ο
οποίος απαιτεί σχολαστική ενασχόληση,
η δε διάθεση πόρων και προσωπικού πρέπει
να γίνεται με γνώμονα το ταχύτερο,
αποδοτικότερο και ανθεκτικότερο στις
μεταλλάξεις αποτέλεσμα, το οποίο εν
τέλει αντανακλάται στην γενική και
ειδική εικόνα της Ναυτιλίας και της
ναυτιλιακής επιχείρησης ως κοινωνική
και επιχειρηματική δραστηριότητα!
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου