Η ραγδαία αύξηση της
Σομαλικής πειρατείας απο το 2005 η οποία
συνάντησε το υψηλότερον της αποδόσης
της το 2010, στιγμάτισε την ναυτιλιακή
οικογένεια, πλέον της οικονομικής
αιμορραγίας, με το αίμα 100 περίπου
ναυτικών.
Το πλέον τραγικό
στιγμιότυπο της Σομαλικής πειρατείας
ήταν η αυτοκτονία του Ινδού αξιωματικού,
ο οποίος αφού περιέγραψε στην κάμερα
τον ψυχοπνευματικό και σωματικό βιασμό
που υπέστη κατά την διάρκεια της ομηρίας
του ..αυτοκτόνησε, ανίκανος όπως δήλωσε
να αντικρίζει την οικογένεια του!!
Βέβαια η Σομαλική
πειρατεία δεν μπορεί να συγκριθεί σε
βιαιότητα με τα περιστατικά που έχουν
καταγραφεί στην δυτική Αφρική και την
νοτιοανατολική Ασία .
Η αντιμετώπιση της
Σομαλικής πειρατείας δεν μπορεί να
θεωρηθεί πετυχημένη διότι μεταξύ άλλων,
οι οικονομικές υποχρεώσεις των ναυτιλιακών
εταιρειών για την προστασία πλοίου-φορτίου
και φυσικά του προσωπικού συνεχίζουν
να υφίστανται επιβαρύνοντας τους
οικονομικούς ισολογισμούς, ενώ τα ναύλα
παραμένουν σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα,
ειδικά για τα Bulker.
Μοναδική εξαίρεση
αποτελεί η περίπτωση της Αράμκο η οποία
διατηρεί ένα κεφάλαιο τής τάξεως των
60.000 δολαρίων σε μηνιαία
βάση, για την προστασία πετρελαιοφόρων
τα οποία μεταφέρουν πετρελαικά προιόντα
μεταξύ των λιμένων της Σαουδικής Αραβίας
και προς τους λιμένες των διεθνών πελατών
της εταιρείας!
Η κινητοποίηση της
διεθνούς κοινότητας για την αντιμετωπίση
της Σομαλικής πειρατείας είναι γνωστή,
χωρίς να έχουν αποφευχθεί και τραγικά
λάθη κατα την διάρκεια της εφαρμογής
της.
Αυτά τα λάθη, έχουν
καταγραφεί, αναφέρονται δε σε πολλούς
και διαφορετικούς τομείς.
Δύο απο αυτά, ήταν και
τα παρακάτω.
1.
Η δημοσιοποίηση των
τεχνικών χαρακτηριστικών, δομής -υφής,
των λεγομένων citadel.
2.
Η σε ανοιχτή ακρόαση,
αναγνώριση ταυτότητας των εμπορικών
πλοίων απο τα πολεμικά πλοία τα
επιφορτισμένα με την...προστασία των
εμπορικών!
Η μή επέμβαση για την
διάσωση πλοίων στά οποία είχαν επιβιβαστεί
πειρατές αποτελεί ειδικό κεφάλαιο
μελέτης, με χαρακτηριστικότερο, αυτό
με το ελληνικών συμφερόντων πλοίο
μεταφοράς χημικών φορτίων Liquid Velvet και
την αδράνεια , (σκοπιμότητα-αδυναμία), που επέδειξε γερμανικό
πολεμικό πλοίο.
Το τελευταίο περιστατικό
με την επίθεση σε πετρελαιοφόρο, το
οποίο κινείτο προς Σαουδαραβικό λιμάνι
– έμφορτο, μέσω θαλασσίας ζώνης η οποία
έχει γίνει στο πρόσφατο παρελθόν
αντικείμενο ενδιαφέροντος, επίθεση σε
πολεμικό πλοίο με πύραυλο
επιφανείας-επιφανείας, προκαλεί
ερωτηματικά για το υφιστάμενο μοντέλο
προστασίας των πλοίων-ειδικά των
πετρελαιοφόρων, απο επιθέσεις με ρουκέτες
πόσο μάλλον με αντιπλοικούς πυραύλους.
Απειλή,η οποία δέν έχει χαρακτηριστικά πειρατείας αλλά πολεμικής ενέργειας με την μορφή τρομοκρατίας!
Αν τώρα σε αυτό το
σκηνικό προσθέσουμε και την νέα απειλή
που εμφανίσθηκε στην Μεσόγειο, μια
παραλλαγή του εμβολισμού που χρησιμοποιήθηκε
εναντίων αμερικανικού πολεμικού πλοίου
στο Άντεν, τότε ενισχύεται το σεναρίο πολεμική ενέργεια-τρομοκρατία.
Στην βάση των ανωτέρω, η επανεκτίμηση- αναθεώρηση του
υφιστάμενου μοντέλου προστασίας προσωπικού-πλοίου-φορτίου, δεν είναι απλώς
επιτακτική, αλλά ζωτικοτάτη.
Η επανεκιμηση-αναθεώρηση περιλαμβάνει
συγκεκριμένους τομείς, θα ήταν δέ τραγικό
να δημοσιοποιηθούν επαναλαμβάνοντας
τα λάθη του παρελθόντος στα οποία
ασκήθηκε και ασκείται κριτική!
DOGIVANIS GEORGE
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου