Αν
και γνωστόν ότι .... κάθε πλοίο αποτελείται από τομείς
οι οποίοι με την σειρά τους εξυπηρετούν
διαφορετικές σκοπιμότητες και ανάγκες
και κάθε τομέας κατασκευάζεται και
εξοπλίζεται με πληθώρα υλικών και
συστημάτων τα οποία αποσκοπούν στην
εδραίωση και υλοποίηση της λειτουργικότητας
του, εντούτοις είναι απαραίτητη η επανάληψη της για να αντιληφθούμε
το πλοίο ως "Σύνολο".
Από
τα μαθηματικά γνωρίζουμε ότι
... Σύνολο
ονομάζουμε
κάθε συλλογή σαφώς διακριτών αντικειμένων
που
ονομάζουμε «στοιχεία» του συνόλου , της
διαίσθησης ή της σκέψης μας, που θεωρούμε
ως ολότητα.
Η
ναυπήγηση, ουσιαστικά είναι αλληλένδετη
με το χαλυβουργείο απο το οποίο η
ναυπηγική μονάδα θα προμηθευθεί τον
απαιτούμενο τύπο μετάλλου για την
υλοποίηση του ναυπηγικού εγχειρήματος.
Οι
συγκολλήσεις συνιστούν το δεύτερο
υψίστης σημασίας κεφάλαιο της ναυπήγησης,
ακολουθεί ο μανδύας αντιδιαβρωτικής
προστασίας και έπεται η τοποθέτηση των
μονωτικών
υλικών
,
πυρασφάλεια
/ θερμομόνωση.
Τρεις μπορούμε να θεωρήσουμε ότι είναι οι
σημαντικότερες προκλήσεις τις οποίες
καλείται να αντιμετωπίσει το πλοίο
κατά την διάρκεια του λειτουργικού του
βίου.
Η
πρώτη,
προέρχεται από το φυσικό περιβάλλον
στο οποίο είναι προορισμένο να λειτουργεί και σχετίζεται
με
την ναυτοσύνη του πληρώματος.
Η
δεύτερη, προέρχεται και από το φυσικό αλλά και από το αναπτυσσόμενο επί του πλοίου
ηλεκτροχημικό περιβάλλον,
αφορά
δε την διάβρωση των υλικών και συστημάτων
αυτού.
Η
τρίτη,
αφορά είτε το "Σύνολο
Πλοίο",
είτε "υποσύνολα"
αυτού και προέρχεται από τη εμφάνιση,
αδυναμία
/
ανικανότητα
αντιμετώπισης του φαινομένου
της φωτιάς
ασχέτως της αιτίας αυτής.
Είναι
αδύνατον να εμβαθύνουμε στο σύνολο των
παραμέτρων που
συνδέονται και συνιστούν εκάστη των
ανωτέρω προκλήσεων στο παρόν άρθρο.
Αντιθέτως,
θα αναφερθούμε
περιγραφικά,
στα
μονωτικά υλικά που εφαρμόζονται επί
των πλοίων.
Η
μόνωση των πλοίων είναι γεγονός ότι δεν
έχει τύχει της σοβαρότητας και βαρύτητας
που της αρμόζει κάτι το οποίο συναντήσαμε
και με την αντιδιαβρωτική προστασία η
οποία μετρά ελάχιστα χρόνια επισταμένης μελέτης, ανάπτυξης / βελτίωσης υλικών
και κανονισμών σε ότι αφορά διαδικασίες
επιλογής, εφαρμογής και συντήρησης του
αντιδιαβρωτικού μανδύα.
Αντιθέτως,
για την μόνωση δεν υπάρχουν μελέτες που
να αφορούν την συμπεριφορά του μονωτικού
υλικού στο "εχθρικό" θαλάσσιο
περιβάλλον, την αντοχή αυτού σε
ηλεκτροχημικές επιδράσεις καθώς και
τις επιδράσεις, μακροπρόθεσμες κυρίως,
στην υγεία πληρωμάτων / επιβατών όπως
και στην μείωση της πυροπροστασίας του
πλοίου από την διάβρωση του μονωτικού
υλικού.
Γνωστόν
είναι ότι κανένα υλικό και σύστημα δεν
μπορεί να ανταποκριθεί στην αποστολή
του αν δεν :
Εφαρμοσθεί
Χρησιμοποιηθεί
Συντηρηθεί
σύμφωνα με τις
προβλεπόμενες διαδικασίες.
Κάθε
πλημμελής αντιμετώπιση των τριών ανωτέρω
παραμέτρων οδηγεί είτε σε αδυναμία των
υλικών και συστημάτων να ανταπεξέλθουν
σε συνήθεις ή έκτακτες απαιτήσεις /
προκλήσεις είτε σε πρόωρη γήρανση /
καταστροφή η οποία με την σειρά της θα
είναι αδύνατον να αντιμετωπίσει συνήθεις
ή έκτακτες απαιτήσεις / προκλήσεις.
Κατά την διάρκεια επισκευών ή μετασκευών
παρατηρείται το φαινόμενο του
"τραυματισμού" τόσο του αντιδιαβρωτικού
μανδύα όσο και την μόνωσης.
Πολλές
φορές αυτοί οι τραυματισμοί δεν
αναφέρονται και κατά συνέπεια δεν
επισκευάζονται, ή σε κάποιες περιπτώσεις
η αποκατάσταση δεν επαναφέρει την αρχική
ισορροπία.
Ειδικότερα
για την μόνωση η οποία αφορά τον χώρο
του μηχανοστασίου πρέπει να ελέγχεται
σε τακτά χρονικά διαστήματα διότι τα
μέχρι σήμερα γνωστά μονωτικά υλικά
έχουν την τάση να αποσυντίθενται
; καθώς και να συσσωρεύουν κάθε μορφής
αιωρήματα / ακαθαρσίες, όχι μόνο αποδυναμώνοντας
πλήρως την πυροπροστασία του πλοίου
αλλά και το πρότυπο υγείας.
Προς την κατεύθυνση αυτή θα πρέπει να υπάρξει μέριμνα για την πρόσβαση με φυσικό ή
τεχνολογικό τρόπο σε κάθε τομέα που
περιλαμβάνει μονωτικά υλικά έτσι αυτά
να μπορούν να επιθεωρηθούν και εν ανάγκη
αντικατασταθούν.
Ειδικότερα
για τον χώρο των μηχανοστασίων και σε
"πλοία ώριμης ηλικίας" αυτή η
πρόσβαση είναι απαραίτητη διότι τα
ευρήματα όπως φαίνεται και στις
φωτογραφίες μόνο ενθαρρυντικά δεν είναι
τόσο για την πυροπροστασία του πλοίου
όσο και για την υγιεινή πληρωμάτων και
επιβατών όταν αναφερόμαστε σε επιβατικά.
Η φωτογραφία είναι του Ιανουαρίου 2019
και αφορά ευρήματα σε Μόνωση
μηχανοστασίου επιβατικού πλοίου!!
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου