Νέος σχεδιασμός στα πλοία, προσφέρει ουσιαστική ασφάλεια από πειρατικές και εγκληματικές δραστηριότητες.
Στο ανωτέρω πλοίο δεν υπάρχουν εξωτερικές σκάλες!
Στο ανωτέρω πλοίο δεν υπάρχουν εξωτερικές σκάλες!
Αντί-Πειρατεία και Αντί-Τρομοκρατία σε Θαλάσσιο περιβάλλον
Η ραγδαία πτώση της πειρατικής δραστηριότητας στην περιοχή
του Ινδικού Ωκεανού και της Ερυθράς Θάλασσας , δεν πρέπει να δημιουργεί εφησυχασμό
αφού μια άλλη εξόχως επικίνδυνη δραστηριότητα μπορεί να καραδοκεί και με δεδομένη την πολιτική αστάθεια ειδικά
στην περιοχή της Υεμένης.
Αναφερόμαστε στην Θαλάσσια τρομοκρατία, η οποία στο παρελθόν
έδειξε το σκληρό πρόσωπο της στην ίδια περιοχή, με δύο εντυπωσιακά χτυπήματα σε
πολεμικό και εμπορικό στόχο.
Ειδικά στην περίπτωση του Γαλλικού πετρελαιοφόρου οι πρώτες
ενστάσεις και αμφιβολίες για το αν επρόκειτο ή όχι για τρομοκρατική ενέργεια,
αποσαφηνίστηκαν μετά τις πραγματογνωμοσύνες και τις καταθέσεις του πληρώματος
για προσέγγιση μικρού ταχύπλοου.
Η περίπτωση του αμερικανικού πολεμικού πλοίου έχει ιδιαίτερη
βαρύτητα και σημασία, για πολλούς και διάφορους λόγους.
Χαρακτηριστικά μπορούμε να πούμε ότι η αμερικανική πλευρά
αιφνιδιάσθηκε κυριολεκτικά από την μεθοδολογία των τρομοκρατών, οι οποίοι
χρησιμοποίησαν την γλώσσα του σώματος για να κοροϊδέψουν το αμερικανικό πλήρωμα
και να καταφέρουν να προσεγγίσουν το ταχύπλοο τους με το θανατηφόρο φορτίου του στα πλευρά του
πολεμικού πλοίου.
Αν και το ναυτικό των ΗΠΑ, έχει συγκεκριμένους και σαφείς
κανόνες εμπλοκής για την αντιμετώπιση απειλών από μικρά πλοιάρια, εν τούτοι
αυτοί οι κανόνες δεν κατέστη εφικτό να εφαρμοσθούν.
Μια από τις σημαντικότερες αδυναμίες του μηχανισμού αυτού προσέκρουσε στην
διαδικασία αναφοράς απειλής και εντολής δράσης.
Mία εξίσου σημαντική παράμετρος ήταν η
μη εκτίμηση της απειλής λόγω της φιλικής συμπεριφοράς των τρομοκρατών προς το
πλήρωμα του πολεμικού, τους οποίους χαιρετούσαν ως είθισται, στην ναυτική
κουλτούρα!!
Πολλά χρόνια αργότερα, η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα ,
βρέθηκε αντιμέτωπη με μια λαίλαπα εγκληματικών ενεργειών, οι οποίες στόχευαν
πλοία, εμπορεύματα και προσωπικό και στην οποία δραστηριότητα δόθηκε ο γενικός
όρος Πειρατεία.
Φυσικά η πειρατεία δεν είναι φαινόμενο του 20ου
και 21ου αιώνα.
Μπροστά σε αυτήν την πειρατική καταιγίδα, η διεθνής κοινότητα
σχεδίασε και εισήγαγε μια ποικιλία παθητικών και ενεργητικών μέσων προστασίας
από την πειρατική δράση .
Η σειρά BMP
και οι ένοπλες συνοδείες , αποτέλεσαν και αποτελούν την ραχοκοκαλιά της
αντιπειρατικής προστασίας.
Εν τούτοις, ένα τεράστιο κενό υφίσταται στην ναυτιλιακή
ασφάλεια και αυτό σχετίζεται με την αντιτρομοκρατική προστασία των πλοίων.
Η πειρατεία και οι 4 χαρακτηρισμένες-οριοθετημένες μορφές αυτής, αποτελούν και τρομοκρατία.
Ο διαχωρισμός αυτός της πειρατείας είναι ελάχιστα γνωστός και αυτό
αντανακλάται στην GUARDCOM.
Σύμφωνα με το BIMCO STANDARD CONTRACT FOR THE EMPLOYMENT OF SECURITY GUARDS ON VESSELS, ANNEX D , διαβάζουμε:
Σύμφωνα με το BIMCO STANDARD CONTRACT FOR THE EMPLOYMENT OF SECURITY GUARDS ON VESSELS, ANNEX D , διαβάζουμε:
I
acknowledge and agree that, at all times throughout out the duration of the
Voyage and the performance of the Security Services the Master shall have and
retain ultimate responsibility for the safe navigation and overall command of
the Vessel and that any decisions made by the Master shall be binding on me. I
undertake to act upon the instructions of the Master at all times during the
Transit. For the avoidance of doubt, nothing in this Clause shall
compromise my right to self-defense in accordance with applicable national law.
Η επόμενη όμως παράγραφος, έρχεται να περιπλέξει τα πράγματα
αφού επικαλείται την εφαρμογή των κανόνων εμπλοκής , RUF.
I confirm
that I have read and understood the Rules for the Use of Force which have been
agreed between the Owners and the Contractors to apply during the Transit. I
undertake to perform the Security Services always in accordance with such Rules
for the Use of Force and all relevant national laws.
( οι επισημάνσεις του
γράφοντος )
Η ερμηνεία , μα κυρίως η εφαρμογή της αυτοάμυνας σε ένα
διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον το
οποίο μπορεί να είναι απειλητικό-επιθετικό ή και όχι , όπως εξελίχθηκε το
περιστατικό στο αμερικανικό πολεμικό πλοίο στην Υεμένη, μόνο προβληματισμό
μπορεί να προκαλέσει .
( Ουσιαστικά το δικαίωμα
αυτοάμυνας στην περίπτωση του αμερικανικού πολεμικού ουδέποτε
εφαρμόστηκε, ούτε καν κινητοποίηση δεν υπήρξε.)
Η αντιπειρατική προστασία και οι σχετικοί κανόνες εμπλοκής
δεν μπορούν και δεν έχουν καμία θέση στον αντιτρομοκρατικό σχεδιασμό ενός
πλοίου.
Όλα τα παθητικά μέτρα προστασίας ενός πλοίου στην περίπτωση της
πειρατείας, συνεισφέρουν αποτελεσματικά και υπέρ στην περίπτωση τρομοκρατικής
σχεδίασης-επίθεσης.
Αν εστιάσουμε στις 4
μορφές πειρατικής δραστηριότητας και ειδικά στην επικινδυνότητα που
προκύπτει για την ζωή των πληρωμάτων και
φυσικά του πλοίου- φορτίου, με επιπτώσεις στην εμπορική εικόνα και αξία της
ναυτιλιακής εταιρείας η οποία δέχεται το πλήγμα, αυτή η επικινδυνότητα μπορεί να εμπεριέχεται μεταξύ της
απώλειας μερικών δοχείων
μπογιάς μέχρι την ολική δολοφονία του
πληρώματος συμπεριλαμβανομένης της απώλειας φορτίου και πλοίου.
Βλέπουμε επομένως ότι για μια πολυδιάστατη εγκληματική
δραστηριότητα, περιορίζεται η αντιμετώπιση της με την επίκληση τους δικαιώματος
αυτοάμυνας, ενώ την ίδια στιγμή είναι πρακτικά αδύνατον να γίνει αντιληπτή η έκταση
και η τελική σκοπιμότητα της απειλής
ανεξαρτήτως της εκδήλωσης ή
όχι επιθετικής συμπεριφοράς.
Η απόσταση ανάμεσα στην πειρατεία και την τρομοκρατία δεν
είναι ούτε κατανοητή ούτε αναγνωρίσιμη στο θαλάσσιο περιβάλλον.
(Βλέπε ανωτέρω, πολεμικό πλοίο των ΗΠΑ.)
Με βάση τα ανωτέρω, καθίσταται σαφές ότι αντιτρομοκρατική προστασία
στην βάση του δικαιώματος αυτοάμυνας με ταυτόχρονη εφαρμογή των κανόνων
εμπλοκής, δεν μπορεί να έχει αντιτρομοκρατικό αποτέλεσμα αφού είναι αδύνατος ο
διαχωρισμός τρομοκρατικής και πειρατικής επίθεσης.
Το αντίθετο μάλιστα!
Είναι πασιφανές ότι η αντιτρομοκρατική προστασία των
εμπορικών πλοίων από επιθέσεις μικρών σκαφών είναι ανεπαρκής έως και ανύπαρκτη.
Η δε χρήση κανόνων αντιπειρατείας, σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εφαρμοσθούν και να έχουν
αποτέλεσμα για αντιτρομοκρατική
προστασία.
Είναι εμφανής η ανάγκη επανεξέτασης του μηχανισμού και των
κανόνων εμπλοκής με το σκεπτικό ότι η πειρατεία δεν θα πρέπει να ερμηνεύεται ως
η εγκληματική δραστηριότητα 4 σταδίων, αλλά
ως μια οργανωμένη, έστω και ευκαιριακά τρομοκρατική επίθεση .
Η επανεξέταση αυτή
απαιτεί την εισήγηση και υιοθέτηση καινούργιου νομικού υπόβαθρου πάνω στο οποίο
θα πατήσει η ενεργός προστασία των πλοίων, ένοπλη, καθώς και πλήρη αναθεώρηση μέχρι ανακλήσεως , των
παθητικών μέτρων τα οποία πλέον μπορούμε να τα θεωρήσουμε αχίλλειο πτέρνα της
ναυτιλιακής ασφάλειας!
Η νέα νοοτροπία στην ναυτιλιακή ασφάλεια πρέπει να προβλέπει
εκπαίδευση του στελεχιακού δυναμικού των ναυτιλιακών εταιρειών στην ναυτιλιακή
αντί-τρομοκρατία, κατάλληλο και εναρμονισμένο τεχνολογικό εξοπλισμό, καινούργια
εγχειρίδια και φυσικά εκπαίδευση των πληρωμάτων σε ειδικές δεξιότητες 1
για την αντιμετώπιση τρομοκρατικών
χτυπημάτων .
ΠΡΟΣΟΧΉ!
1.
Αυτές οι δεξιότητες είναι τεχνικής φύσεως
και όχι εφαρμογής και διατήρησης του νόμου.
ΔΟΓΙΒΑΝΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου